Olimme pohtineet monia asioita ennen vierailua. Näyttelytekstien määrää, millä tapaa tavoitetaan uusia asiakasryhmiä ja kuinka tehdä näyttelystä kaikille avoin paikka. Werstaan näyttelyt tekivät pohdinnat näkyviksi. Ihan normaalia-näyttelyssä oli käytetty selkokieltä, perusnäyttely taas oli tekstitön. Kuulimme tekoprosesseista, näimme lopputulokset ja koimme miten huomioida esteettömyys ja kuinka se tekee näyttelykielen kokonaisuudessaan asiakasystävälliseksi.
Nuoret ovat näyttelyn kohderyhmänä haasteellinen ja mielenkiintoinen. Asiakastyössä esimerkiksi ammatilliset opiskelijat oli Werstaalla otettu monipuolisesti huomioon. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen toteutuu myös museotyössä. Nuoriso oli tätä tekstiä kirjoitettaessa erityisen huomion kohteena, sillä Kehräämöalueella vieraili tuore presidenttipari tutustumassa forssalaisnuorten ajatuksiin. Aihe on ajankohtainen.
Päivän päätteeksi on hyvä rojahtaa sohvalle ja suunnitella millä tapaa uudessa perusnäyttelyssä tuodaan vorssalaiset piirteet ja ajatukset esille. Mitkä asiat tekevät näyttelystä juuri meidän asiakkaillemme ystävällisen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti