Muisteltaisiin elämää ja painokuoseja, hikisiä koulukäsitöitä tai äidin
vaatteista säilyneitä nostalgisia kangasmuistoja. Tarinat avaisivat ikkunoita
menneisiin maailmoihin, tuokioihin, elämän käännekohtiin, tunteisiin.
Tarinoiden kautta arvostus tekstiiliteollisuuden perintöä ja käden taitoja
kohtaan vahvistuisi. Saisimme kierrätykselle lisää nostetta. Museon
tekstiiliarkistot saisivat meheviä tarinoita. Muistelu yhdessä olisi
virkistävää ja voimaannuttavaa. Järjestettäisiin verkostomarkkinointityylillä Tyykikutsuja, joissa tekstiiliä harrastavat ihmisten kutsuisivat omia ystäviään asian
äärelle.
Näin visioi Re3 tekstiiliperintöprojektin vapaaehtoisryhmä ja museolaiset yhdessä tekstiilimuistojen keruuta. Muokkasimme muistelulomakkeen museon esineiden luetteloinnissa käytettävän lomakkeen
pohjalta. Keruu uutisoitiin, lomake julkistettiin, asiasta
innostuttiin. Muistoja saatiin siltä seisomalta melkein jokaiselta
forssalaisrouvalta.
Vuosi 1974 oli vihreän värin ja suurten kuvioiden vuosi. Onkohan tämä piparikangas Finlaysonin vai Tampellan? |
TÖKS
Keruu on
jatkunut pian 2 kk. Käteväksi ajateltu lomake on osoittautunut kankeaksi sekä
verkossa että paperiversiona. Harvassa ovat ne, jotka siihen tarttuvat.
Suurin osa lomakkeen kohdista on merkityksettömiä muusta kuin museon
esinetallennuksen näkökulmasta. Tarkemmin määrittämätön ”tekstiilimuistojen
keruu” karsii muistelijoita. Yksi tulkitsee tekstiilimuiston tarkoittavan
rakkaita tai inhottavia koulukäsitöitä tai perinnetekstiilejä, toinen arvelee,
että kyseeseen tulevat taidokkaasti valmistetut ja muistorikkaat
tekstiilituotteet ja kolmas muistelisi teollisesti valmistettua kangasta,
kaivaten kuitenkin täsmennystä: onko kyseessä Finlaysonin, Tampellan, Porin
puuvillan vai Barkerin tuotanto? Harva haluaa jakaa muistojaan, kun ei ole
varma, millaista muistoa halutaan.
Viime
maanantaina pidimme museolla ensimmäiset Tyykikutsut, joihin kutsuttiin Re3 -projektin vapaaehtoisia sekä muita aiheesta kiinnostuneita. Paikalle saapui 12 naista, kaikki omalla tahollaan ovat tekstiiliperinnön välittäjiä: mukana oli tekstiili-insinööri,
tekstiilitaiteilijoita, kutoja, käsityönopettaja, ilmaisutaidon ohjaajia,
tekstiiliteollisuuden tutkija, tilkkuharrastajia ja museon väkeä. Muutamalla
oli mukanaan Finlaysonin kankaista valmistettuja muistorikkaita tuotteita.
Joukossa oli löytöjä tehtaanmyymälästä, sirosäkistä löytyneistä kankaista
valmistettuja tuotteita ja hurmaavan 1970-lukulaista kernituotteita. Tilaisuus
alkoi näiden esittelyllä. Kuosien ja kangaslaatujen valmistusvuosia ja
suunnittelijoita aprikoitiin. Ihasteltiin kankaiden laatua ja niistä ommeltujen
tuotteiden malleja. Kahvien jälkeen kokoonnuttiin tutkimaan museon kuoseja
livenä ja verkossa. Heräsi yhteinen ajatus luoda kouluille lainattava
materiaalipaketti, joka esittelisi tekstiilimateriaaleja, niiden alkuperää,
ekologisuutta ja kierrätettävyyttä.
Tilaisuudesta
jäi vahvasti positiivinen jälkimaku. Mukanaolijoilla oli halua sitoutua ja
viedä asiaa eteenpäin. Mutta mitä tässä oikein haemme?
YHDESSÄ
OPPIEN
Seuraavana
aamuna vaihdoimme ajatuksia. Miksipä tekstiilimuistojen keruu ei voisi olla
eräänlainen laboratorio: kokeilemme tuota, kokeilemme tätä – katsotaan mikä vie
eteenpäin. Tärkeä osa museotyötä sellaisena kuin sen täällä Forssassa näemme,
on luoda tilanteita mukavalle yhdessäololle kiinnostavan asian äärellä. Jos
siitä saadaan tiedonjyviä tutkimukseen ja kokoelmatietoihin, niin hyvä. Ja
mainiota, jos saamme suunnattua laajempaa huomiota tekstiiliperintöömme.
Forssan
museo ja joukko aktiivisia tekstiiliperinnön vaalijoita ottivat
tekstiilimuistojen keruuseen tiukasti epävarman otteen. Katsotaan mitä tästä
tulee. Kehitytään palautteen myötä. Kysyn palautetta nyt Sinulta, lukija. Mitä
haluaisit tekstiilistä tietää? Mikä on
muistelutyön perimmäinen tavoite?
Muistojenkeruu
on suosittua. Varkauden museo kerää muistoja teollisuuden tekijöistä. Hotelli- ja
ravintolamuseo kerää ravintolamuistoja. Työväenmuseo
Werstas kerää feminismin muistoja. Museoiden yhteistyönä syntyi katsaus suomalaiseen talvipäivään vuonna 2011.Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralla on monta eri aiheista keruuta käynnissä, ja omaa työtään tekee Marttaperinneliitto.
Haluaisin malleista tietää, kuinka käytettyjä ne olivat, paljon - vähän, kauan - vähän aikaa jne. Ja haluaisin tietää, mitä suunnittelijat tavoittelivat malleillaan, mistä ideat tulivat, millainen oli tilaus. Jotkut kuosit, kuten tuossa yllä, ovat niin häkellyttäviä, että niiden tekemisestä haluaisi kuulla lisää. Yllä olevassa kuvassa oleva kuosi tuntuu nykyisen tuottavuus-, leikkaus-, säästö- jne.puheen ja keskellä kuin unelta. Hauskalta kesäunelta.
VastaaPoistaKiitos kommentista! Yritämme siis näitä selvitellä. Kuosien elinkaaria voisi tarkastella myös arkistojemme kautta. Jotkut kuosit ovat eläneet jopa kymmeniä vuosia, toisia (esim kalentereita) on tehty yhteen sesonkiin. 1950-60-70-lukujen kuosit ovat todella sympaattisia, varsinkin pehmoeläin- essu- ja puserokankaat, joissa kuosiin sisältyi painetut kaavat ja ompeluohjeet. Oli omia malleja, ja suurten liikeketjujen tilaamia malleja. Vaikutuksensa oli varmasti sillä, että koko tuotantoketju suunnittelusta toteutukseen oli saman katon alla, ja ostajat heti oven takana, kotimaassa.
VastaaPoista