Ensimmäisen
valokuvan jälkeen oli pitkä tauko. Oli noin vuosi 1979. Kuvassa näkyi isän ja
siskon pää ja taustalla Manta-mummon mökki. Kuvassa ei näkynyt koiraa, joka
istui ruohikossa ihmisten edessä.
- Käytä 'apina-asentoa', sanoi museon
edesmennyt kuvaaja, sinä 2011 helteisenä heinäkuisena keskiviikkona, kun kysyin
pääsisikö hän kuvaamaan.
- Ai että mä kuvaan ite? kysyin
hämmentyneesti ja pelokkaana.
- Niin.
- Höh.
Viimeisen
valokuvan sitä ennen olin kuvannut kuusi vuotta sitten, päivänä, jolloin oma
koira kuoli, jolloin digikamera ei vielä ollut vienyt filmikameran paikkaa. Nyt
laukussa oli digitaalinen järjestelmäkamera, kuvaajalla hölmistynyt, mutta
utelias olo.
Ja kuinkas
sitten kävikään. Kaikki alkoi taas oudon arasti, mutta tunteella. Seuraavan
päivän kommentti museon kuvaajalta oli:
- Auts!
- Täh? ihmettelin.
- Amputaatio. Ja pitkän tauon jälkeen:
Leikkasit sit tyypiltä varpaat irti
ja
- Otit sit vähän kuvia.
- Kaksjapuolsataa.
Isä oli
kuvannut kun olin pieni. Ja vaikka isä ei ensimmäisen valokuvani jälkeen
antanut lupaa käyttää kameraa pitkään aikaan (kun olin leikannut koiran pois
kuvasta ja suunnannut katseeni myöhemminkin niin rakkaisiin rakennuskuviin),
kuvaus alkoi, kuin vahingossa, diafilmien kanssa pitkin 90-lukua, opintojen
parissa häiritsin aina VHS-kameran kanssa ja kuviakin kuvaillen. Kamerat
vaihtuivat ja omasta jälkikasvusta tuli alkuvuosina monta albumillista. Siihen
päivään asti kun koira lakkasi hengittämästä. Sitten yhtäkkiä museon kamera
alkoi hengittää. Ja eräänä päivänä, muutama vuosi hengitysharjoitusten jälkeen,
huomasin laativani museon valokuvausohjeita.
Leimasimia, joissa lukee koristeellisesti: LADIES ja CLOTH. |
Siinä
välissä hautasin oikean valokuvaajan, jolta siihen asti olin voinut kysellä,
jos hän vastasi, -jokainen tehkööt omat virheensä ja löytäköön oman tyylinsä,
pitäen mielessään tietyt asiat. Harjoittelin intuitiivisesti siirtelemään
studiovaloja, ilman studio-olosuhteita kiroamaan käytävien loisteputkia ja omaa
kuvajaista lasillisen taulun pinnasta. Ja vaikka kirjoitin, että
esinekuvauksessa pitää käyttää jalustaa, en tehnyt niin itse. Luotin omaan
loppumattomaan onneeni, täydelliseen tapaan rajata kerralla (ehkä opittu 24
kuvan rajallisuuden myötä) ja flow-tilan jatkuvuuteen. Opetin harjoittelijoille, että työmaailmassa
ei ole aikaa rajata päivässä 350 otettua kuvaa, vaan ne on oltava kerralla ’aidattuja’.
Kehruukoneen valssin puhdistaja. |
Opin, että
silmät jaksavat toimia päivässä viisi tuntia kameran kanssa, sen jälkeen joutuu
pinnistelemään ja heikentämään innostustaan. Opin rakastumaan esineisiin, jotka
vitriinissä eivät näytä välillä oikein miltään, mutta kuvassa, ne suorastaan
liikkuvat ja hengittävät. Ja Liisan ihmemaassa ne vielä puhuvatkin.
Yhtenä
yönä, edellispäivän esinekuvauksien jälkeen (24 juustokehää, 345 kuvaa),
heräsin ajatukseen, miten juustokehän tekijät piirsivät taidokkaat kuvioinnit
puuhun 1700- ja 1800-luvuilla ja ennenkin. Millä välineellä, miten?
Miten ihmisillä on ollut taito katsoa puista esineisiin sopivat kohdat ja oksien haaroitukset.
Miten ihmisillä on ollut taito katsoa puista esineisiin sopivat kohdat ja oksien haaroitukset.
Kaljakannu on kimpiastia, jonka runko/kyljet on kasattu 10:stä ylöspäin kapenevasta palasta (kimmestä). Kannu on tehty kuusesta, mutta korva ja korvakimpi ovat koivusta. |
Kärvistelin
yhden lyhyen valokuvauskurssin läpi, tullakseni tulokseen, ja ennen kaikkea
myöntääkseni itselleni, että teen asiat tietyllä tavalla. Ja, että en kuvaa siksi, että voisin keskustella tekniikasta
ja kameran säädöistä.
Niin kuin
missä tahansa luovassa toiminnassa säännöt pitää oppia, ennen kuin niitä voi
rikkoa. Ja juuri eilen törmäsin Nikki Sixx´n kirjaan Nikki Sixxin maailma (This
Is Gonna Hurt: Music, Photography and Life Through the Distorted Lens of Nikki
Sixx) ja ahmin kiihkeästi valokuvauksen kohdat ja elämänohjeet. – Innostu kaikesta
ympärilläsi! Tee aina parhaasi.
Pieniä
hetkiä, ihmisiä ja tapahtumia, ihmisten suunnittelemia ja tekemiä pieniä ja
suuria esineitä, taideteoksia, jotka kertovat tarinoitaan; ihmisestä itsestään,
meistä ja ympäröivästä todellisuudestamme. Joten kuvatkaamme rakkaudella, ei
koskaan, ei koskaan välinpitämättömästi. Me taltioimme totuutta, joka on
kaikille samanlaisesti erilainen ja erilaisesti samanlainen. Missä muodossa
kaikki tämä jää jälkeemme, emme tiedä.
Kankaantarkastajan käyttämä merkitsemiskynä, jolla on merkitty kankaaseen metrimäärä, tarkastuksen tekijä sekä päivämäärä. Tällaista kynää käytettiin 1950- tai 1960-luvulla. Myöhemmin 1970-luvulla siirryttiin käyttämään punaista kynää. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti