Taideteosmatkalla 2014 HAMKin tiloissa; kuvaaja, kamera ja teos, josta ympäröivä todellisuus heijastuu. |
Se
mitä Piipunjuurella-tietokanta näyttää Forssan kaupungin taidekokoelmien
osalta, näyttää tältä:
Piipun juurella -tietokannan sivunäkymä, jossa Forssan kaupungin taidekokoelman teoksia. |
Tietokannassa
on tällä hetkellä 419 Forssan kaupungin taidekokoelmaan kuuluvaa teosta, joista
kuvina julkisesti näkyy vain aivan muutama, esimerkkeinä: A.W. Wahrenin
muotokuvapatsas ja muotokuvamaalaus, Magnus Enckell’ in värikynäteos Purjehtija
ja W. Orellin merimaisema.
Eli tässä kohtaa ’kuvaan mukaan’ tulee meille
kaikille automaattisesti kuuluva tekijänoikeus, joka nurkan takaa peittoaa
yllättävästi nykyisin jo niin jokapäiväiseksi muodostuneen kuvitelman siitä,
että me voimme ja meillä on oikeus nähdä kaikki ja missä ja milloin tahansa,
kuvata missä tahansa ja esittää ottamamme kuva missä tahansa kuin itselle
kuuluvana.
Ei-julkinen näkymä luetteloijan silmin. |
Syksyllä
2014 taideteoksia luetteloitaessa edessä olevalla paperilapulle on kirjoitettu
vuosiluku 1944. Tekijänoikeustietokohtaan
etsittiin taiteilijan syntymä- ja kuolinvuosi ja mikäli kuolinvuosi oli ennen
vuotta 1944 taideteoksen kuva oli oikeus julkaista. Tämä 70 vuotta tekijän
kuolemasta on tekijänoikeuslaissa määritelty ajaksi jonka jälkeen teoksen
suoja-aika päättyy ja teosta voi käyttää maksutta ja kysymättä lupaa. Tämä
suoja-aika takaa taiteilijalle mahdollisuuden toimeentuloon, muuten kuka
tahansa voisi hyötyä rahallisesti toisen työn tuloksesta, eikä omaperäistä
taidetta ja luomistyötä enää syntyisi.
W. Orell, Merimaisema, 1919, peiteväri kankaalle. Teos löytyy Forssan yhteislyseon seinältä. |
Tiedotusvälineissä
aika ajoin esiin nousee kysymys siitä mikä on taiteellinen teos, miten
omaperäinen, itsenäinen ja toisista teoksista poikkeava sen pitää olla, mitä
erityispiirteitä sisältävä, että se kuuluu tekijänoikeuden piiriin.
”Käytännössä
teokseksi katsotaan mikä tahansa luovan työn tulos, joka on sen verran
omaperäinen, ettei joku toinen tekisi täysin samanlaista,” määrittelee
Tekijanoikeus.fi –sivusto. Käytännössä taide on nykyisin, Nyt, todella
monimutkainen kulttuuri-ilmiö ja –instituutio, ja taiteen kenttä on
monimuotoisempi kuin koskaan ennen. Luovuus on uudelleenajattelua ja vanhojen
asioiden uudella tavalla esittämistä, missä aina ei erota mikä on oikeasti
uutta, vanhaa, lainattua tai sitä sinistä. Voitko väittää että olet keksinyt
pyörän uudestaan aivan itse tai syyttää kollektiivista muistia. Mikä on puhuttelussa
olleen plagioinnin ja hyväksyttävän lainaamisen välinen ero ja mitä erityispiirteitä
taiteeseen tässä suhteessa liittyy. Kenen kuvia saan jakaa ja mitkä pysyvät
vielä muutaman vuosikymmenen piilossa. Kenellä on oikea oikeus rajoittaa
ilmaisun- ja sananvapautta.
"Luovuuden
salaisuus on se, että tietää, kuinka piilottaa lähteensä." sanoo Einstein
ja "Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto”. Taide on luovaa, luetteloinnissa
on omat tarkat ohjeistuksensa. Luovaa luetteloinnissa on kuitenkin se, miten
taideteosten sanalliset kuvaukset tehdään. Jos kuvauksen perusteella teet
teoksen, se tuskin on samanlainen kuin alkuperäinen.
Kokeile: (älä siis vielä vieritä alempana olevaa kuvaa esiin!)
”Fantasiamaisen
naivistisella tyylillä toteutettu teos, jossa kolme henkilöä/hahmoa istuvat
oranssin pöydän takana. Henkilöillä on punaiset kynnet, yllään erityyppiset valkoiset
vaatteet tummat polkkatukkamaiset
hiukset, sekä päälaella erityyppiset päähineet. Vasemmanpuoleinen pitää käsiään
niin, että niistä muodostuu käänteinen s-kirjain; pöydällä oleva käsi on hänen
edessään valkoisen liinan päällä nojaten pöytään, toinen käsi ilmassa pään
päälle taitettuna. Keskimmäisellä henkilöllä on pään ympärillä kullanvärinen
sädekehä. Hän pitää käsiään vierekkäin niin, että kyynärpäät nojaavat pöytään
ja kädet nousevat siitä ylöspäin, kämmenten ollessa erisuuntiin lintua
muistuttavasti. Hänen edessään pöydällä on kaksipäinen esine. Oikeanpuoleisella
on edestätäytettävän pesukoneen mallinen vartalo, josta kädet tulevat
pyykkirummusta ulos. Hänen edessään pöydällä on valkoinen liina. Teoksen tausta
on harmahtavan pilvimäinen.”
Aaro Rauhala, Pyhä iltapala, 1992, sekatekniikka. (Yksityiskohta taulusta) - Teos, josta jokainen kirjoittaisi erilaisen sanallisen kuvauksen. |
Mielenkiintoista on myös vilkuilla tekijänoikeusneuvoston lausuntoja....
VastaaPoistahttp://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/tekijaenoikeusneuvoston_lausunnot/?lang=fi