Forssalaista vapunviettoa vanhalla torilla 1950-luvulla. Kuva Esko Aaltonen. |
Kaupan perusjuttuhan on, että joku myy ja joku ostaa. Etevä
myyjä myy paljon ja kerää voittoa. Vaan onko Suomessa olemassa museokauppa, joka
oikeasti tuottaisi voittoa? Siis rahaa enemmän kuin tuotteiden sisään osto,
tilavuokra, kalusteet, myymälänhoitajan palkka ja mainonta maksavat? En usko! Kyseessähän
on yleensä erikoiskirjakaupan, käsityömyymälän ja lahjatavaraliikkeen risteytys. Tuotteet ovat
kalliita sekä myyjälle että ostajalle.
Onko Museokauppa siis vain salanimi e-r-i-t-t-ä-i-n ovelalle
ja kylmäveriselle kulttuuriperintökasvatukselle. Kun laitamme markan likoamaan,
saamme takaisin hyvällä tuurilla markan ja kolme kävijää, kirjan sohvapöydälle,
hiirimaton toimistoon, esiliinan mökkituliaisiksi… ja muutaman twiitin ja
facebook-päivityksen. Museokauppoja kas pidetäänkin imagosyistä ja siksi, että
halutaan museokävijän vievän kotiinsa muistoja museosta. Välttämättä ei tarvitse käydä itse museossa
ollenkaan. Kauppa on meidän angrybirdimme!
Vuosia sitten Raumalla kutsuin paikallisen AMKin kansainvälisen
liiketalouden kurssin opiskelijat miettimään museokaupalle brändiä. Mitä myydään, kuka valmistaa, miltä se
näyttäisi, miten se liittyisi museon toimintaan. Kansainvälisessä opiskelijajoukossa
kulttuurierot kirkastuivat. Kiinalaiset opiskelijat konseptoivat
massatuotantoon perustuvan rihkamamyymälän, hollantilaiset ideoivat yhteisöllisen
kulttuuripalvelupisteen, suomalaiset visioivat luomuhenkistä käsityöliikettä…
Forssan museon kaupasta saa ensi vappuna viiden euron ilmapalloja museokuvilla – hyvää vappua!
Forssalaista vapunviettoa vuonna 1974. |
Monday’s
Helsingin Sanomat showed the Future Museum on a strip by Wulff-Morgenthaler. (Museokauppa = Museum Shop)
The clue of
trade is that someone buys and the other one sells. A clever seller sells a lot
and wins. But really - is any museum shop in Finland profitable?
Perhaps Museum Shop is just a pseudonym to a
v-e-r-y cunning culture heritage education.
When we invest one euro, we may get it back - plus three visitors, book on
coffee table, mousepad in office, apron to summer cottage… Shop is our angrybird - it makes us wanted.
Happy 1st
of May – next year we promise you can buy 5 euro balloons with museum
pictures!
Ilmeisesti raumalaiset eivät innostuneet tekemään lopputyötään museokaupoista, mutta hakemalla sanalla 'museokauppa' tulee AMK-opinnäytevarastosta. Esimerkiksi Suvi-Piritta Holopaisen työ Asiakastiedon hyödyntäminen museokaupan tuotekehityksessä : Case Kuopion museon museokauppa.
VastaaPoistaKiitos! Linkin takaa löytyi selkeästi jäsennelty opinnäyte, jonka loppupäätelmissä todetaan, että "... arvoiksi on
VastaaPoistaotettava opetuksellinen ja imagollinen näkökulma (...) Museokauppa on jatkumo museosta, mutta oikein toteutettuna se pystyy tarjoamaan lisärahoitusta museon toiminnalle ja asiakkaalle arvokkaan lisän muistona ja käyntikohteena". Juuri näin!
Stripin tulevaisuuden museo viittaa mielestäni myös nykyajan "ostan -olen siis olemassa" -eetokseen. Kaupankäynnin valtava merkitys ajanvietteenä, identiteetin rakennusaineena, merkitysten välittäjänä huimaa humanistin päätä...