Forssassa 6.10.2016 Aila Penttilän haastattelun
perusteella:
Valokuvan alareunassa naiset kantavat sirosäkkiä
vanhassa Forssan keskustassa, missä nykyisellä torilla on vielä tehtaan
kangaskauppa, vanha linja-autoasema ja Shellin huoltoasema. Uuden
linja-autoaseman tellingit näkyy, kun asemarakennuksen kellotornia tehdään (linja-autoasema
on valmistunut 1958). Kirkko on paikallaan ja Osuuspankin uusi rakennus on jo
kohonnut Vapaudenkadun ja Sibeliuksenkadun kulmaan. Vanhasta ajasta kertoo
vielä kuvan oikeassa reunassa puiset rakennukset, joista yksi on lato.
Linja-autoaseman edustalla on neljä linja-autoa, yksi voi olla sellainenkin
millä Aila ja äiti tulivat Forssaan.
Humppilasta kulki siihen aikaan monta
linja-autovuoroa Forssaan. Humppilan Huhtaalla oli linja-autopysäkki ihan
Huhtaan koulun vieressä, sata metriä Ailan kotoa. Niinä kertoina ja aamuina,
kun äidin kanssa kahdestaan lähdettiin sirosäkkireissuun, Aila heräsi siihen
ihanaan tuoksuun, kun äiti oli leiponut kakkua, -ohrakakkua, maailman parasta. Humppilassa
sanottiin kakkua, jossakin muualla kakkoo ja jossakin hiivaleipää, vaaleaa
leipää kuitenkin tarkoittaen. Äiti oli noussut leipomaan jo neljän aikaan
aamulla.
Tehtaalaisia kulki töihin samalla linja-autolla ja
auto oli täynnä. Oli aina pimeä kun lähdettiin. Siihen aikaan tie oli mutkikas
santatie, pöly nousi auton perään ja tiessä oli paljon töyssyjä. Lipunmyyjä
nosti autoon ja keräsi maksut. Ailalle tuli paha oli linja-autossa, joten äiti
sai järjestettyä aina niin, että istuttiin edessä. Linja-automatka tarkoitti
ikävästi sitä, että aamulla ei paljoa aamupalaa ollut syönyt, ettei paha olo
tule.
Pitkä jono tehtaankaupalle oli jo aina, kun
linja-auto ajoi Forssan asemalle. Oltiin jonon päässä, mutta ei mitään hätää.
Äidillä oli lämpimäiskakku mukana, ei siis haitannut vaikka oltiin myöhässä;
parempi pussi äitiä varten oli jo etukäteen katsottu valmiiksi. Jälkeenpäin on
vasta tajunnut, että se oli sen ajan korruptiota.
Kuponki sirosäkkiä varten oli äiti saanut
Lyydia-serkultaan, joka oli tehtaassa töissä ja sirosäkki oli palkan lisä.
Lyydia Aaltonen oli serkkutytön nimi ja hän oli suunnilleen samanikäinen kun
äiti, joka oli syntynyt vuonna 1909. Kaksi siropussia sai avata ja katsoa ja
sitten piti ottaa. Äidille oli selvästi katsottu etukäteen parempia pusseja.
Pussin sai jättää säilytykseen kauppaan siksi ajaksi, kun käveltiin Lamminrantaan
Lyydialle kylään. Se tuntui silloin pienenä tyttönä pitkältä matkalta.
Lyydialla oli ruoka laitettuna, ja se oli maailman parasta, mitä ikinä sitten
oli, sillä oli jo niin nälkä, kun aamulla ei ollut voinut paljoa syödä.
Marjapuurot vielä ruoan päälle.
Lyydian mökki Lamminrannassa purettiin viimeisten
joukossa. Mökki oli pienelle tytölle silloin kuin paratiisi, ihan kuin olisi
ollut sadussa. Kirjahyllyn päällä oli Iltakellot-patsas, jota tyttö tuijotti
aina pitkään, kun äiti ja Lyydia puhuivat. Välillä ehkä torkahdettiinkin, kun
oli niin aikaisin lähdetty matkaan. Siihen aikaan lapset oli hiljaa, eikä
aikuisten puhetta sopinut keskeyttää. Myöhemmin Aila sai patsaan itselleen.
Kun palattiin linja-autolle neljän viiden aikaan,
otettiin kaupasta pussi mukaan ja ajettiin mutkaista tietä takaisin Humppilaan.
Otettiin taas edestä paikka, ettei tule paha olo. Ja kun päästiin kotiin, voi
että; äiti pamautti sirosäkin pirtin permannolle ja sitten oli kuin joulu olis
tullut. Kaikki tuli katsomaan ja kankaat, ne oli mahtavia, äiti sai aina niin
hyvän säkin.
Sinä aikana kun sirosäkkimatkoja äidin kanssa kaksin
tehtiin, oli Aila (synt. 1942) neljästä kuuteen vuoden ikäinen. Ailalla oli
kaksi vanhempaa sisarta Liisa, kahdeksan vuotta vanhempi ja Anja, kymmenen
vuotta vanhempi, jotka olivat niinä päivinä koulussa. Sirosäkistä sai itse
valita mistä itselle tehdään. Toisella puolella tietä asui silloin vielä
ompelija, Aino Virtanen perheineen, joka sitten taikoi kankaista vaikka mitä.
Aino osasi katsoa mistä sai hihaa ja mistä miehustaa. Yksi mieleen jääneistä
oli kaistalehame, joka nimensä mukaan oli tehty kapeista kaistaleista, jotka ommeltiin
pystysuorasti hameeksi.
Säkki itse oli rykkityykiä ja siitä tehtiin
piahtotakkeja (navettamekkoja) kestävyytensä vuoksi. Isoisä oli tullut
Ruotsista ja kotona käytettiin paljon ruotsinkielen murteesta käännettyjä
sanoja, jotka oli taas murteistettu Humppilan murteelle. Lieneekö sana sitten
kääntynyt sitä kautta, mietimme? Rykkityykistä tehtiin paksuutensa vuoksi myös
polstareita, patjan päällisiä.
pihatto, pihatti, piahto =
navetta
polstari = patja, myöskin
polsteri
Ennen kouluikää Aila oli aamuisin mukana navetassa
ja kävi piahtokoulua; istui jakkaralla oman lehmänsä takana, niitä oli
navetassa kuusi seitsemän, ja teki muistiinpanoja, vaikka ei kirjoittaa vielä
osannutkaan.
Sodan jälkeen oli pula-aika, ja jos kangasta
olikaan, sitä sai ostettua tiskin alta. Joten sirosäkki oli pelastus. Kun
jotain sai, se oli suuri juttu, muttei sitä silloin ajatellut että kaikki oli
kortilla. Nykyisin ei lapset enää pysty niin iloitsemaan kuin silloin.
Lapsuudesta on jäänyt Ailalle ihanat muistot. Isosisko Liisa vältti kaikilta
pahoilta asioilta. Isä oli sodassa, vielä senkin jälkeen, kun vapautui
vankileiriltä Venäjältä, mistä oli 1940/1941 tullut tieto, että kaatunut, mutta
onneksi näin ei ollutkaan. Aila syntyi sitten vuonna 1942. Aila muistaa miten
isää mentiin vastaan Palomäen pysäkille, minne Forssan pässi pysähtyi,
kapearaiteisella kulkevaa junaa kutsuttiin Humppilassa Forssan pässiksi, vaikka
se forssalaisille tarkoitti tekstiilitehtaiden välillä kulkevaa junaa, niin
pässillä pappa tuli; oltiin Anjan ja Liisan kanssa vastassa ja Ailan päässä oli
punainen lentäjänlakki, sellanen mikä peitti korvat ja oli leuan alta solmittu,
ja sitten isä, jota papaksi vallan kutsuttiin, nosti syliin. Vain se hetki on
jäänyt.
Niistä siropaloista, joista ei tullut mitään isompaa,
tuli matonkudetta. Kangaspuut oli aina pystyssä. Vieläkin niitä mattoja on
käytössä. Vieläkin niiden muistojen päällä kävellään.
Kiitos Ailalle muistelun jakamisesta!
Lisää sirosäkkimuistoja Puuvillapäiväkirjat-näyttelyssä Vinkkelissä 28.2. alkaen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti