Kävin itse Museot mediakasvattajina seminaarissa Helsingissä
ja WAU, mitä kaikkea Suomen museoissa on nykyään meneillään. Yllättävää oli
myös, että vaikka käytetään uutta teknologiaa, se ei välttämättä tarvitse
suurta rahallista satsausta vaan esim. Mollan kuvatarinakoulussa, videoita on tehty
IPadin avulla. Mitä parasta Forssan museoltakin löytyy se tarvittava IPad eli
me voimme myös järjestää jotain vastaavaa asiakkaillemme.
Kiinnostavaa seminaarissa oli
erilaiset mahdollisuudet ja ideat, mitä esiteltiin. Kuinka instagramia voi
hyödyntää myös museotyössä, ihmiset voivat suunnistaa ja valokuvata kaupungilla
ja otetut valokuvat näkyvät reaaliajassa museolla. Ihmiset voivat grillata ja
näkyä museossa samaan aikaan.
Miten kuvan/esineen tunnistamalla, siihen
voidaan saada lisättyä ja vahvennettua todellisuutta. Miten kuvaan voidaan
lisätä tekstiä, tehdä siitä sarjakuvia. Miten luodaan erilaisia elokuvia tai
vaikkapa mainoksia. Oikeastaan voisi sanoa, että luovuus on rajana, teknologian
hyödyntämiselle työssämme ja siinä, miten museossa toteutetaan mediakasvatusta.
Keskeisenä punaisena lankana
metodeista, tekniikasta tai museosta riippumatta nousi, että kerrotaan tarina.
Mutta sitähän me ihmiset haluamme tehdä, kertoa tarinan itsestämme tai meitä koskettavista
asioista ja haluamme muiden kuulevan sen. Tarinat ovat osa identiteettiämme.
Tästä innostuneena, päätin haastaa teidät lukijat kesällä: kertomaan parhaimman
grillireseptin sijaan parhaimmasta museovierailustanne sosiaalisessa mediassa
tai grillaushistoriastanne… voisihan sitä grillausmuseon perustaa, jos ei muuta
niin pelimaailmaan:
Kuva: bilZ, XVII century museum |
Teksti: Minna Lehtola
Lisää tietoa mediakasvatuksesta:
www.mediakasvatus.fi
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/OKM11.pdf
http://www.museoliitto.fi/index.php?k=11549&hakustr=museo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti