Vorssammuseo 3.0

tiistai 14. tammikuuta 2014

Hunsvotti ja Iita


Viime perjantaina opiskelimme koulujen oppimisen ja tiedotuksen tueksi suunniteltua Pedanetiä, joka on sähköinen oppimateriaalin kokoamis- ja jakelualusta. Kas, mikä näppärä työväline soluttautua koulujen arkeen. Pedanet toimii jo 175  kunnassa ja kymmenissä oppilaitoksissa tai projekteissa ja on parhaillaan uudistumassa.

Kuva Kati Kivimäki.

Aluksi vain jotain tapahtumatiedotusta, mutta kun tässä päästään vauhtiin ja ymmärretään homman nimi, niin kokoelmatietokantaa hyödyntäviä tehtäväkokonaisuuksia, interventioita historian oppimateriaaleihin, museotietojen uutta luovaa käyttöä taideaineissa…

Suomeksi painetuissa oppimateriaaleissa on niukasti, jos ollenkaan, paikallisia esimerkkejä teollistumisesta. Kehruu-Jennyä kyllä tankataan, ja teollisuuden vaikutusta 1800-luvun brittiyhteiskuntaan, mutta entäpä Forssan Kehruu-Pajasto. James Unsworthin eli Hunsvotin tai Iita tehtaantytön elämä? Onko ihme, että historia tuntuu vieraalta kun esimerkit otetaan yleisteoksista. Museoiden kokoelmien esineet, valokuvat ja tarinat ovat kiehtovia – uskon, että niiden hyödyntäminen voi tuottaa oivalluksia ja olla oppimisen tukena. Sähköiset oppimisalustat tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia paikallisten tietovarantojen hyödyntämiseen opetuksessa.

Kuva Tanja Härmä.

Museokokoelmista voi oppia muutakin kuin historiaa. Esimerkiksi valokuvausta. Kahleita ja kaasunaamareita on Forssan Keskuskoulun 8. luokan valinnaisen kuvaamataidon ryhmän valokuvanäyttely.
Ryhmä piti pari valokuvaustuntia museolla kevättalvella 2013 opettajansa Sonja Hämäläisen ja media-assari Niklas Gabrielssonin kanssa. Evakossa olevan museon kaikki esineet oli ryhmitelty väliaikaisen säilytystilan hyllyille, ja museotilaan oli omaa kokoelmatyötämme varten rakennettu pieni esinekuvausstudio.

Kuva Tanja Härmä.

Oppilaat tutustuivat museovalokuvaukseen: millaisia esineitä museossa on, miksi ja miten niitä kuvataan ja mihin kuvia käytetään. Osan tunnista muodosti vapaa surffailu museotietokannoissa. Oppilaat valitsivat itseään kiinnostavan aihepiirin, saivat käsiinsä ammattilaisjärkkärit (kiitos Niklas ja Fai) ja kuvasivat valintansa mukaan museoesineitä. Kolmannella tunnilla kuvia käsiteltiin ja niihin photoshopattiin annos draamaa.

Teinithän eivät mitenkään revittele innostuksellaan, mutta päältäpäin katsoen näyttivät viihtyvän, keskittyvän tekemäänsä ja kuvista tuli upeita. Niistä valmistetut julisteet ovat vielä pari päivää esillä Forssan museon Aulagalleriassa ja pinterestissä.

Learning by doing. By doing what and learning what? Last spring the local 8th-graders had their photography workshop in the museum. They chose their favourite topic, an object symbolizing the topic, got professional cameras in their hands and made great photos of museum objects. They learned photography, spiced with nostalgy. The photos are on show at the museum still couple of days, and in the pinterest. 

Last Friday, the museum people learned about electric learning platform Peda.net. For us this appears as an excellent way to reach the schools.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti